Wednesday 12 October 2011

jom blaja bhasa sarawak....malam nie lari ckit dari biasa....

hahahha...semenjak aku samapai kat semenanjung nie...memang aku kena bercakap guna BM baku...yelah...kalo aku cakap srwak....kekawan aku tak paham kang...payah...hahahahaha...at least aku blaja berkomunikasi menggunakan BM standard lak kan...sebab masa sekolah dulu aku bedal bahasa kampong aku jer....(nasib baik cikgu semenanjung boleh paham gak)....hahahahaa.....ok aku akan senaraikan perkataan2x yang semua orang sarawak boleh paham bila korang bercakap ngan diorang...atleast kawan aku Farhan Zahil...tahu la yang AOK= YA...hahahaha...syabas paan....hekehekeh....
1.kamek=saya
2.kitak=awak
3.sinun=sana
4.situk=sini
5.merarei=berselerak
6.bertundik@berguro@nyakat=bergurau
7.supan=malu
8.sigat=rajin
9.mbiak=budak
10.biak=muda
11.kamboh@merepaq=bising,berleter,....
12.makey=memakai....
13.bisau=sakit...
14.sikda@sekda=tak ada...
15.ndak maok@ sik mok=tidak mahu...tak nak....
16.mandik=mandi...
17.yolah=mengiyakan.,..
18.polah=sedang buat apa....melakukan....
19.ceridak=serabai...pengotor...melakukan sesuatu yang jijik...comot...
20.lawa=sombong
21.tuyuk=bodoh,bongok...kurang pandai
22.rago=prihatin..ambik kisah...ambik berat....
23.eboh=tak payah
24.kacau=kaca
25.kempang=sampai hati....

hahahaaha...nie 25 perkataan sarawak yang aku nak kongsikan setakat nie...nanti lain ari..aku kongsikan lagi...kekawan aku from semenanjung...selamat beramal...dan selamat belaja....hahhahahaa

No comments:

Post a Comment